Compozitori

 

ANDRONE-NAKANISHI SEBASTIAN

n. 1989, Sinaia

A urmat studiile de licență, masterat și doctorat în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, sub îndrumarea profesorului Dan Dediu. În cadrul programului Erasmus a urmat studii de compoziție cu Joe Cutler, Howard Skempton și Ed Bennett la Birmingham și cu Stefano Gervasoni la Conservatoire National Dupérieur de Musique et de Danse din Paris. Extrem de prolific pe plan creativ, Sebastian Androne deține un portofoliu consistent de lucrări în toate genurile culte, multe dintre acestea fiind distinse cu premii la concursuri naționale și internaționale: Premiul I la Concursul internațional „George Enescu”, premiul Tenso Young Composers Award, premiul „The Golden Eye” – Best International Film Music 2018 ș.a. Muzica sa a fost interpretată atât în multe țări ale lumii de către ansambluri precum Quator Diotima, Musicatreize, BBC Choir, Tenso Chamber Choir, Tonhalle Orchestra Zürich, Shanghai Philharmonic, Filarmonica „George Enescu” și Filarmonica „Transilvania”. În prezent Sebastian Androne este asistent în cadrul Departamentului de Compoziție al
Universității Naționale de Muzică din Bucureşti.

 
 

BăCAN AURELIAN

n. 1985, Brăila

 Compozitor şi interpret deopotrivă, Aurelian Băcan a studiat clarinetul cu Ioan Goilă și compoziția cu Adrian Pop la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. A urmat cursuri de măiestrie cu pofesori și artiști reputați – György Kurtág, Răzvan Popovici, Diana Ketler, Reto Bieri, François Benda. Este solo-clarinetist al orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” și al Orchestrei Române de Tineret. Muzica de cameră și cea contemporană constituie de asemenea preocupări importante, desfășurate susținut în cadrul ansamblului cameral Trio Axis Mundi sau al ansamblului de muzică contemporană AdHOC. Compozițiile sale, ce cultivă un stil strălucitor, unde virtuozitatea instrumentală se îmbină cu franchețea expresiei și cu un rafinat balans formal și sonor, s-au bucurat de aprecieri deosebite și premii de compoziție, fiind interpretate în o serie de festivaluri – Cluj Modern, Festivalul Muzicii Românești – Iași Academia Sighișoara, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi – București, Festivalul Meridian – București  sau stagiunea Filarmonicii „Transilvania” din Cluj.

 
 

BACIU VLAD

n. 1986, Bacău

 Absolvent al clasei de pian a Conservatorului „Katerina Maska” din Atena și beneficiar al mai multor burse de studiu în Germania, Olanda, Estonia, Grecia și Bulgaria, Vlad Baciu și-a consolidat  pregătirea muzicală multilaterală studiind compoziția cu Dan Dediu și dirijatul cu Horia Andreescu la Universitatea Națională de Muzică din București. A obținut titlul de doctor în muzică în anul 2016 în cadrul aceleiași universități. Este apreciat deopotrivă în calitate de compozitor și dirijor. Între succesele sale se numără premiul I la Concursul „Carl von Ossietzky”  (Germania), ca și aparițiile la pupitrul unor ansambluri precum SonoMania, Orchestra UNMB,  Orchestra Națională Teleradio-Moldova din Chișinău.  Este fondatorul Orchestrei „Oxigen” și președinte al Asociației Culturale „Heart-Core”, implicate în special în promovarea muzicii contemporane.

 
 

BENCE-MUK CRISTIAN

n. 1978, Deva

Format iniţial ca violonist la Liceul de Muzică „Sigismund Toduță” din oraşul natal, a studiat compoziţia la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca cu Hans Peter Türk, iar din anul 2002 predă Forme și Analiză muzicală la acelaşi institut. Creaţia sa este consistentă şi variată, cuprinzând muzică vocal-simfonică, balet, operă, muzică de cameră şi muzică corală. Lucrările sale au fost interpretate în țară și în străinătate (Franţa, Italia, Suedia, Portugalia etc.), fiind publicate la edituri din România și Elveția. A obţinut numeroase premii, între care Premiul de excelenţă pentru tineri compozitori al Uniunii Naţionale a Patronatului Român (2005) și Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia Cluj (2006).

 
 

BORZA ADRIAN

n. Turda, 1967

După studii de vioară la Liceul de Muzică din Cluj a urmat compoziţia la Iaşi cu maestrul Cristian Misievici şi la Cluj cu maestrul Cornel Ţăranu. Atras de domeniul muzicii electroacustice şi de tehnicile de compoziţie pe calculator consacră un intens studiu acestor domenii, încununat cu o teză de doctorat. Între 2005-2007 activează ca regizor de sunet la Facultatea de muzică a Universităţii din Montreal. Cadru didactic al Acameniei de Muzică "Gh. Dima", desfăşoară o activitate componistică susţinută atât în genurile tradiţionale cât şi în muzica electronică, unde explorează cu precădere interactivitatea dintre interpret şi mediul electronic. Realizează o serie de programe de calculator destinate utilizării în compoziţie (compoziţie cu algorimi predefiniţi, sinteză granulară, control gestual ş.a.). Lucrările sale au fost interpretate în numeroase festivaluri în ţară şi străinătate, între care recentul succes la World Music Days – Sydney, 2010.

 
 

CIBIȘESCU-DURAN IULIA

n. 1966, Deva

Absolventă a Liceului de Muzică din Cluj-Napoca, Iulia Cibişescu-Duran a urmat studii superioare paralele de compoziţie (cu Cornel Ţăranu) şi dirijat (cu Emil Simon şi Petre Sbârcea) la Academia de Muzică “Gh. Dima”, în prezent fiind lector universitar la această instituţie. A frecventat numeroase ateliere de compoziţie în ţară şi în străinătate (beneficiind de îndrumarea unor maeştri ca Aurel Stroe, Philippe Manoury, Paul-Heinz Dittrich) şi a participat la o seamă de concursuri, fiind distinsă cu premii între care cel mai important este Premiul Uniunii Compozitorilor – Filiala Cluj (2006). A cultivat şi preocupări dirijorale, apărând la pupitrul mai multor orchestre româneşti. A publicat două volume de poezie. Formează împreună cu soţul ei, violistul Eugen Duran, un duo ce promovează creaţia contemporană. Cel mai recent succes al său este includerea în programul manifestării World Music Days, Sydney, 2010.

 
 

CIOBANU GHENADIE

n. 1957, Edineț

A studiat pianul la celebrul Institut „Gnesin” din Moscova, absolvind apoi secția de compoziție la Conservatorului „Gavriil Musicescu” din Chișinău. Personalitate marcantă a vieții muzicale din Republica Moldova, semnează o operă componistică bogată și valoroasă ce cuprinde simfonii, lucrări camerale și corale, muzică pentru teatru și film. Este o prezență internațională activă, atât în calitate de compozitor invitat la numeroase festivaluri (Moscova, București, Minsk, Heidelberg, Tatarstan, Lvov, Belfort, Odesa, Cluj) cât și în calitate de interpret, fiind fondator al ansamblului „Ars poetica” din Chișinău. Este profesor Academia de Muzică „G. Musicescu” din Chișinău și la Universitatea din Las Palmas de Gran Canaria. A fost distins cu numeroase premii și titluri, între care Premiul Național al Republicii Moldova, Premiul aniversării UNESCO,  titlul de „Maestru în artă” al Republicii Moldova, Medalia „Mihai Eminescu” și Ordinul Național „Steaua României” în grad de Comandor. Deține titlul de Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj. A îndeplinit funcții importante în Republica Moldova – ministru al culturii, Președinte al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, fondator și director artistic al Festivalului Internațional „Zilele muzicii noi” de la Chișinău.

 
 

COMES LIVIU

1918, Șerel/Hunedoara – 2004, București

Absolvent al Conservatorului municipal din Târgu Mureș (în perioada interbelică o instituție de remarcabil nivel), a urmat în continuare Facultatea de Medicină la Universitatea din Cluj, absolvind în 1943 și profesând ulterior ca medic. Apoi a urmat Academia de Muzică din Cluj și a obținut diploma în compoziție la clasa lui Sigismund Toduță. A abandonat cariera medicală pentru a se consacra exclusiv muzicii începând cu anul 1950, când a devenit cadru didactic al Conservatorului clujean, pe care apoi l-a condus în calitate de Rector (1965-1970). Din anul 1970 a activat la București, ca profesor la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” (actual UNMB). În cadrul Uniunii Compozitorilor din România a înființat și a condus Secția de creație didactică. Eminent profesor de contrapunct, a publicat tratate valoroase despre muzica Renașterii. Creația sa componistică îmbrățișează majoritatea genurilor culte – simfonic și vocal-simfonic, cameral, vocal – și se distinge prin preocuparea integrării etosului național într-o proiecție stilistică receptivă la evoluția muzicii contemporane. Valoarea creației și contribuției sale la viața muzicală românească se reflectă în numeroasele distincții ce i-au fost acordate: Premiul Academiei Române, Premiul Uniunii Compozitorilor, Ordinul Meritul Cultural, titlul de Cetățean de onoare al Municipiului Cluj-Napoca.

 
 

DEDIU DAN

n.1967, Brăila

După studii de pian la Liceul de Muzică ”George Enescu” din Bucureşti, Dan Dediu a studiat compoziţia la Conservatorul bucureştean cu Ştefan Niculescu şi Dan Constantinescu. A urmat studii post-universitare la Hochschule für Musik und darstellende Kunst din Viena, în urma obţinerii burselor "Gottfried von Herder" şi "Alban Berg". Formaţia sa cuprinde şi studii în domeniul informaticii muzicală la IRCAM, Paris, cu Tristan Murail şi Philippe Manoury şi studii de filosofie la Universitatea din Viena. Actualmente este profesor al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi Rector al acestei prestigioase instituţii.

Compozitor deosebit de prolific şi versatil, Dan Dediu este probabil cel mai cântat compozitor român contemporan. Primele sale afirmări în plan naţional au fost premiile obţinute în 1986 şi 1988 la Concursul Naţional de Compoziţie "Gh. Dima" Cluj-Napoca. Şirul distincţiilor sale este impresionant, având la activ premii ale Uniunii Compozitorilor, Premiul Academiei Române, premii la concursurile internaţionale de la Ludwigshafen, Viena, Dresda, Londra, Berlin, Marele Premiu al Concursului internaţional de compoziţie ”G. Enescu” – Bucureşti şi multe altele. Autor de studii, cărţi, emisiuni de televiziune, interpret, fondator al ansamblului de muzică contemporană ”Profil”, Dan Dediu este solicitat frecvent pentru conferinţe şi master-class în ţară şi în străinătate.

 
 

DIMA GHEORGHE

1847, Șcheii Brașovului – 1925, Cluj

Orfan de tată, a fost sprijinit de fratele său mai mare în a urma studii la Viena (școala de profil tehnic din cadrul Liceului real), apoi studii superioare la Politehnica din Karlsruhe. Tot acolo studiază din pasiune cântul vocal, ajungând la nivelul de solist de operă, cu spectacole la Operele din Karlsruhe și Zürich. După aprofundarea studiilor de canto și compoziție la Viena și Graz a revenit la Brașov, unde s-a consacrat exclusiv activităților muzicale, ca profesor, dirijor de cor și compozitor. A fost director al Școlii de Gimnastică și Cântări din Brașov, dirijor al Reuniunii Române de Cântări din Brașov și al Reuniunii Germane de Cântări din Sibiu – o situație de excepție pentru un român în acea perioadă, și implicit un semn de apreciere profesională deosebită. Recunoscut ca o personalitate emblematică a culturii românești din Transilvania, devine membru de onoare al Academiei Române și primul director al nou fondatului Conservator de Muzică și Artă Dramatică din Cluj (1919). Creația sa cuprinde un mare număr de lucrări corale laice și religioase, lieduri cu texte românești și germane, două cantate pentru soliști, cor și orchestră. Prin asimilarea profundă a stilului și limbajului romantic german, prin exploatarea măiastră a resurselor vocalității ca și prin calitatea și veridicitatea expresiei naționale, Gheorghe Dima este unul dintre cei mai importanți compozitori înaintași în muzica cultă românească.

 
 

DUMONT AURéLIEN

n. 1980, Franța

 A studiat compoziția cu Gérard Pesson la Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse din Paris, obținând un doctorat în compoziție la Université Paris Science et Lettres.  Este de  asemenea absolvent a două stagii de studiu al muzicii electronice la IRCAM – Paris. Distinse cu o serie de premii – Premiul „Pierre Cardin” al Institutului Francez, premiul „Georges Enesco” al SACEM, premiul Fundației Salabert ș.a. – lucrările sale au fost interpretate de o serie de ansambluri între care Klangforum Wien, Quatuor Diotima, Ensemble Linea, KNM Berlin, 2E2M, Muromachi etc. Discul său de autror „While” a fost recompensat cu distincția „Coup de Coeur” al Academiei Charles Cros. Preocupat de conceptul de „alteritate” în sensul definit de filosoful François Jullien, Dumont explorează în egală măsură cultura japoneză, muzica epocilor trecute, aspecte ale complexității sociale actuale și construiește pentru muzica sa un riguros design sonor electronic.

 
 

DUšEK JAN

n. 1985, Ústí nad Orlicí

 După studii de pian și compoziție la Conservatorul din Teplice a urmat studiile universitare de compoziție la Academia de Muzică și Artă Scenică din Praga, având ca mentor pe maestrul Hanus Barton. În anul 2012 a obținut titlul de doctor în muzică la aceeași universitate. Creația sa componistică, cu o opțiune stilistică ce caută sinteza contemporaneității cu tradiția europeană, s-a bucurat de recunoaștere națională și internațională, fiind distinsă cu premii la diferite competiții – Premiul I la două din edițiile Concursului Național „Generace” (2006, 2007) și două premii speciale la Concursul NUBERG (2008, 2011). Lucrările sale au fost interpretate între alții de cvartetul Epoque, Orchestra BERG, Nederlands Blazers Ensemble, corul și orchestra Filarmonicii din Praga. Excelent pianist, a urmat cursuri de măiestrie cu interpreți de certă faimă precum Cyprien Katsaris, Irina Osipova, Angela Hewitt, Maria João Pires și este un promotor activ al muzicii contemporane, atât ca solist cât și ca muzician de cameră. A realizat numeroase imprimări radio și un foarte apreciat CD cu integrala liedurilor de Viktor Ullmann (în compania sopranei Irena Troupova). Actualmente este cadru didactic la Departamentul de compoziție al Academiei de Muzică și Artă Scenică din Praga și președinte al Societății muzicale pragheze „Zdenek Fibich”.

 
 

EISIKOVITS MAX

1908, Blaj – 1983, Cluj

Discipol al lui Marțian Negrea la Conservatorul din Cluj și absolvent în paralel a studiilor juridice la Universitatea din Cluj, doctor în drept, Max Eisikovits a ales cariera muzicală, ocupând postul de profesor de muzică la Liceul Evreiesc din Timișoara (perioadă în care a exercitat o influență asupra foarte tânărului pe atunci György Kurtág). După Război a revenit la Cluj ca director al Operei Maghiare de Stat, apoi al Conservatorului „Gheorghe Dima”, unde s-a ilustrat ca un remarcabil profesor de contrapunct și autor de tratate foarte apreciate în acest domeniu. Creația sa se adresează cu precădere genurilor ce implică vocea – coruri, lieduri și operă, dar cuprinde și lucrări instrumentale pentru pian. Eisikovits utilizează cu egală măiestrie și sensibilitate texte românești, maghiare sau evreiești. Între ciclurile mai importante sunt Hore și Madrigale pe texte populare și poezie cultă românească, Lieduri pe versuri de Ady Endre în limba maghiară sau cele 20 de cântece evreiești din Maramureș, prelucrări ale materialelor culese pe teren, lucrare publicată la New York. A fost distins cu Premiul Uniunii Compozitorilor, Premiul de Stat și Ordinul „Meritul cultural”.

 
 

FERARU TUDOR

n. 1976, Cluj-Napoca

Absolvent al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca unde a studiat compoziţia cu Cornel Ţăranu şi dirijat cu Petre Sbârcea, Tudor Feraru a urmat studiile masterale la clasa profesorului Omar Daniel în cadrul University of Western Ontario din Canada. Între 2004 şi 2008 a fost doctorand la University of British Columbia unde l-a avut ca îndrumător pe Stephen Chatman. Printre distincţiile sale se numără două burse ale Fundaţiei Sigismund Toduţă din Cluj-Napoca (1998 şi 2000), două granturi pentru participarea la cursurile de măiestrie din Český Krumlov – Cehia (1998–99) si o bursă completă de absolvire de la University of Western Ontario (2001–03). Creaţia sa cuprinde lucrări simfonice, camerale, corale, vocale şi instrumentale solo, o operă de cameră, dar şi muzică electro-acustică, interpretată atât în Europa cât şi în Canada.

 
 

FEREK-PETRIć MARGARETA

n. 1982, Zagreb

După studiile de compoziție cu  Ivan Eröd, Chaya Czernowin și Klaus Peter Sattler la Universität fur Musik und darstellende Kunst din Viena, compozitoarea croată s-a stabilit în Austria, păstrând însă un contact permanent cu țara sa natală.  Pe parcursul studiilor a beneficiat de o serie de burse de merit, și s-a afirmat prin participări încununate de success la concursuri de compoziție: Premiul Theodor Korner pentr muzică simfonică (2011), Förderungspreis der Stadt Wien (2017), Premiul „Boris Papandopulo” acordat de Societatea Compozitorilor Croați și premiul „Annelie De Man” (2018). A fost compozitor în rezidență la Festivalul Carinthischer Sommer 2018 și este desemnată ca director artistic al Bienalei de la Zagreb, edițiile 2021și 2023. Inspirată din surse literare sau picturale, filme, ștință, filosofie, politică sau situații de viață bizare, muzica sa este plină de culoare și umor, capabilă a sugera ironia și absurdul prin imagini sonore fragmentate, impulsuri ritmice surprinzătoare, gesturi teatrale și explorarea intensității tehnicii instrumentale extinse.

 
 

IORGULESCU ADRIAN

n. 1951, București

A studiat compoziţia cu maestrul Tiberiu Olah la Conservatorul de Muzică din Bucureşti, urmând apoi un stagiu de specializare la Academia "Santa-Cecilia" din Roma (1982). Autor al unei opere componistice consistente (trei simfonii, concerte instrumentale, piese simfonice şi vocal-simfonice, opera Revuluţia după I.L. Caragiale, cvartete, lieduri, muzică de cameră şi corală, muzică de film), Adrian Iorgulescu este  şi un apreciat teoretician, cu lucrări de referinţă privind problematica timpului muzical. S-a afirmat şi ca literat, publicând un apreciat volum de poezie.

Distins cu o serie de premii între care Premiul Academiei Române, premii ale Uniunii Compozitorilor, Premiul UCIN, premiul de compoziţie de la Louisville – SUA şi onorat cu Ordinul Naţional "Serviciul Credincios", desfăşoară o activitate vastă şi multilaterală ca profesor de compoziţie şi forme muzicale la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, Preşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România şi ca proeminent om politic (fost Ministru al Culturii şi Cultelor în perioada 2005-2008).

 
 

IRáNYI GABRIEL

n. 1946, Cluj

Studiul pianului cu profesoara Nina Panieva și al compoziției la clasa maestrului Sigismund Toduță la Conservatorul de Muzică „Gh. Dima” din Cluj au constituit o bază solidă pentru evoluția remarcabilă a lui Gabriel Irányi. A predat la Conservatorul din Iași, apoi, emigrând în Israel, a fost docent la Academia de Muzică „Rubin” din Tel-Aviv, unde s-a specializat și în domeniul electroacusticii. La Cursurile de vară de la Darmstadt a avut contacte fructuoase cu maeștrii Cristobal Halffter, Brian Ferneyhough și Helmut Lachenmann. Compozițiile sale au fost distinse cu o serie de priemii de creație, între care Premiul „Gaudeamus“ –  Olanda, Premiul concursului de compoziție „Arthur Rubinstein“ – Israel, Premiul Uniunii Compozitorilor din Israel. Stabilit actualmente în Germania, Gabriel Irányi desfășoară o bogată activitate în calitate de compozitor și animator a numeroase inițiative culturale între care grupul componistic „Acoustic 7-11“, seriile de concerte cu muzică contemporană „Musica Viva Berlin“, „Neue Klänge aus Berlin“ și altele. A obținut doctoratul în muzicologie la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj și a predat cursuri de măiestrie la universitățile din New York, Wisconsin și București.

 
 

JARDA TUDOR

1922, Cluj – 2007, Cluj

După studiile de compoziţie la Conservatorul din Cluj cu Mihail Andreescu-Skeletty, a activat ca instrumentist în orchestra Operei Române din Cluj, apoi, din anul 1949, devine profesor de armonie la Conservatorul clujean, post ocupat până la pensionarea sa în 1984. În paralel a deţinut şi funcţia de director al Operei Române din Cluj.

Creaţia sa cuprinde muzică simfonică şi concertantă, operă şi balet, lieduri şi coruri. Stilul său reflectă o puternică amprentă naţională şi o receptivitate ieşită din comun la intonaţia folclorică specifică Transilvaniei. A fost distins cu înalte titluri naţionale între care cel de Artist Emerit (1964), Ordinul Naţional pentru Merit (2002), Cetăţean de Onoare al Municipiului Cluj-Napoca. A primit titlul de Doctor Honoris Causa al Facultăţii de Muzică a Universităţii Oradea şi al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj.

 
 

KURTÁG GYÖRGY

n. 1926, Lugoj

György Kurtág s-a format iniţial în oraşul natal şi la Timişoara, apoi, după emigrarea în Ungaria (1946), la renumita Academie de Muzică ”Ferenc Liszt” din Budapesta, absolvind succesiv secţiile de pian şi compoziţie. A avut privilegiul unor contacte de studii cu Darius Milhaud şi Olivier Messiaen la Paris. A lucrat ca pianist acompaniator la Filarmonica Naţională Ungară, apoi, din 1967, a devenit profesor de pian şi muzică de cameră la Academia de Muzică ”Ferenc Liszt”.

Recunoaşterea internaţională a valorii creaţiei sale a venit relativ târziu – odată cu succesul mondial al lucrării Messages of the Late Miss R.V. Troussova (1981). Din acest moment, compozitorul Kurtág s-a impus ca una dintre personalităţile muzicale cele mai apreciate ale contemporaneităţii. Şirul distincţiilor sale naţionale şi internaţionale este impresionant – Premiul de Stat Kossuth, Premiul Herder, Premiul Feltrinelli, Premiul de Stat Austriac petnru Compozitorii Europeni, Premiul Asociaţiei Europene a Festivalurilor, Premiul Hölderlin, Premiul Grawemeyer (SUA), Ordinul Marii Cruci al Republicii Ungare. Este membru al Bayerische Akademie der Schönen Künste München, al Akademie der Künste Berlin, al American Academy of Arts and Letters şi al Uniunii Compozitorilor din România. Academia de Muzică ”Gh. Dima” din Cluj şi Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti i-au acordat titlul de Doctor Honoris Causa.

Stilul componistic inconfundabil al lui Kurtág se întemeiază pe continuarea într-o direcţie personală, originală a căilor deschise în muzica secolului XX de Béla Bartók şi Anton Webern. Perfecţiunea formală, exactitatea cristalină a exprimării, şlefuirea până în ultimul amănunt a sonorităţii – toate acestea sunt puse în slujba unei sensibilităţi artistice de cea mai profundă valoare umană.

 
 

MăNICEANU MIHAI

n. 1976, București

A urmat succesiv studii de pian și compoziție la Universitatea Națională de Muzică din București, obținând și titlul doctoral în compoziție la aceeași universitate, unde actualmente este cadru didactic. A beneficiat de mai multe burse de studiu în spațiul german – la Universitatea de Muzică și Teatru „Felix Mendelssohn Bartholdy” din Leipzig, Musikfest Festival Hamburg, Atelierul de muzică de film, Bayreuth și Internationale Sommerakademie Mürzzuschlag. Se exprimă cu egală dezinvoltură ca pianist și compozitor, lucrările sale fiind interpretate de ansambluri de prestigiu precum Profil, Traiect, devotioModerna, Orchestra Universității „Felix Mendelssohn Bartholdy”, Orchestra Națională Radio București, Filarmonica „George Enescu”. A fost distins cu Premiul I al competiției Icon Arts, Premiul Uniunii Compozitorilor din România și Premiul Academiei Române.

 
 

MARCU ȘERBAN

n. 1977, Brașov

După studii de clarinet și teoretice la Liceul de Artă din Braşov a urmat compoziţia la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj la clasa maestrului Cornel Ţăranu, devenind apoi cadru didactic al aceluiaşi institut la disciplina Armonie. A participat la mai multe cursuri de perfecționare cu compozitorii Dan Dediu, Marek Kopelent, Octavien Nemescu, Dan Voiculescu, Petr Kotik, Vinko Globokar. Lucrările sale au fost prezentate în festivaluri româneşti de prestigiu – Toamna Muicală Clujeană, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi – Bucureşti, ca şi în stagiunile instituţiilor muzicale din alte oraşe ale României. A fost distins cu Premiul Uniunii Compozitorilor – Asociaţia Cluj  în anii 2009 şi 2001. Cultivă un limbaj sonor de sinteză, orientat spre revalorificarea elementelor tradiţionale în sens postmodern şi a abordat o varietate de genuri – de la lied, muzică de cameră, lucrări corale la lucrări orchestrale sau vocal-simfonice. De un succes deosebit s-au bucurat lucrările sale scenice – opera de cameră Lecţia şi baletele Arachne şi orfeuridice.

 
 

MESSIAEN OLIVIER

1908, Avignon – 1992, Clichy/Paris

Student al Conservatorului din Paris de la vârsta de 11ani, Olivier Messiaen s-a format sub îndrumarea unor profesori iluștri între care Paul Dukas, Charles-Marie Widor și Marcel Dupré, apoi preia postul de organist al bisericii La Trinité din Paris, post pe care îl va păstra pe tot parcursul vieții. Prizonier în Germania în timpul războiului, compune în lagăr o lucrare ce va deveni celebră – Quatuor pour la fin du temps. Întors la Paris ca profesor la Conservatorul Superior de Muzică, va avea disciploli ce vor deveni nume marcante ale compoziției contemporane: Pierre Boulez, Karlhainz Stockhausen, Iannis Xenakis, George Benjamin. În compoziție, Messiaen preia influențele impresionismului francez cărora le adaugă marca puternicei sale personalități, experimentând în domeniul armonic și ritmic modalități constructive proprii și ajungând la procedee și tehnici ce-i definesc un limbaj unic, descris în cartea Technique de mon langage musical. Credincios catolic fervent, imprimă unui mare număr de lucrări ale sale un profund sentiment religios. Fascinat de culturi extra-europene (indiană, indoneziană, japoneză), preia din acestea idei și sugestii interesante, în special în domeniul ritmului și al filosofiei timpului. Preocupat de studiul păsărilor, realizează o operă științifică remarcabilă, ce găsește aplicație și în creația sa muzicală prin inglobarea cântului acestora, transcris cu inegalabilă fidelitate. Distins cu numeroase premii și onoruri pentru extraordinara sa creație, Olivier Messiaen își înscrie numele printre marii clasici ai muzicii secolului XX.

 
 

METEA RăZVAN

n. 1978, Oradea

A urmat studiile de compoziţie la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj cu maestrul Hans Peter Türk şi este actualmente cadru didactic al aceleiaşi instituţii. Preocupările sale componistice îmbrăţişează o paletă largă de genuri – muzică de cameră şi simfonică, muzică corală, balet, operă. Concepute într-un limbaj contemporan caracterizat de un feeling ritmic robust şi accesibil, lucrările sale au fost interpretate cu succes în ţară şi străinătate – Festivalul Toamna Muzicală Clujeană, Festivalul Cluj Modern, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi București, Festivalul Timişoara Muzicală, Atelier Musical Européen, Chateau de l’Emperi – Franţa, proiectul „Nuit Blanche”, Paris. Apetența pentru jazz și muzica electronică străbate adesea în partiturile sale, iar activitatea ca director muzical și dirijor al ansamblului de jazz Bigg Dimm a Band al Academiei de Muzică clujene îl recomandă ca un excelent și competent practician.

 
 

MISIEVICI CRISTIAN

n. 1953, Iași

 Discipol al lui Vasile Spătărelu la clasa de compoziţie a Conservatorului „George Enescu” din Iaşi, devine cadru didactic al aceleiaşi instituţii, iar din anul 1991 activează ca profesor de teoria instrumentelor și orchestrație la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj. A fost coordonator al Vacanţelor muzicale de la Piatra Neamţ şi a fondat Colegiul universitar de Muzică din acelaşi oraş, sub egida Academiei de Muzică clujene. Actualmente este director al Şcolii doctorale „Sigismund Toduţă”. Este laureat al Concursului de compoziţie „Henrik Wieniawsky” (1980) şi a fost distins cu Premiul Uniunii Compozitorilor din România. Creaţia sa componistică îmbrățișează cu predilecție genurile simfonic, cameral și coral, și se caracterizează prin inventivitatea alcătuirii muzicale, integrarea unor perspective constructive riguroase, inspirate de gândirea matematică, ca şi prin plasticitatea expresiei.

 
 

MURAIL TRISTAN

n. 1947, Le Havre

Beneficiind de o formație intelectuală cu totul remarcabilă, Tristan Murail este licențiat al Școlii Naționale de Limbi Orientale în limba arabă clasică și nord-africană și absolvent de științe economice – în paralel cu avansate preocupări muzicale.  Între 1967-1970 a studiat la Paris, absolvind Institutul de Studii Politice, dar și compoziția cu Olivier Messiaen la Conservatorul din Paris. În 1971 a obținut mult râvnitul Prix de Rome, urmat de un stagiu de doi ani la Villa Medicis din Roma. A fost de asemenea distins cu Premiul I în compoziție al Conservatorului din Paris. Este unul dintre co-fondatorii celebrului ansamblu L Itinéraire, cu o contribuție istorică în cercetarea fundamentală dedicată domeniului instrumental și live electronic. A dezvoltat un sistem propriu de compoziție asistată de calculator, a devenit colaborator și apoi profesor la IRCAM , contribuind la formarea unui mare număr de tineri compozitori.  A fost profesor de compoziție la Columbia University din New York, Mozarteum din Salzburg și la Conservatorul din Shanghai.

Creația sa vastă, acoperind mai toate genurile muzicale culte, denotă o mare bogăție poetică și în același timp un remarcabil echilibru între inventivitate și rigoare, ca și o profundă cunoaștere a fenomenului sonor și tehnicilor instrumentale, domeniu în care este un adevărat deschizător de drumuri.

 
 

MURARIU ALEXANDRU

n. 1989, Deva

După formarea inițială la Liceul de Muzică și Arte Plastice „Sigismund Toduță” din Deva a urmat studiul compoziției la clasa profesorului Adrian Pop de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj. Alexandru Murariu a marcat un parcurs profesional remarcabil, dobândind recunoașterea valorică în rândul tinerei generații de compozitori români prin seria constantă de distincții atribuite lucrărilor sale. Laureat al concursurilor naționale „Liviu Comes”, „Ștefan Niculescu”, „Alexandru Zirra”, „Vox Mundi” și internaționale precum Concursul „Sigismund Toduță” sau concursul „Innersound”, Alexandru Murariu a obținut în anii 2014 și 2018 premiul pentru compoziție al Concursului Internațional „George Enescu”, cu lucrările El Niño (secțiunea muzică de cameră) și Concert pour clarinette et orchestre (secțiunea muzică simfonică). În 2015 a beneficiat de bursa „George Enescu” a Institutului Cultural Român, constând într-o rezidență la „Cité Internationale des Arts” din Paris. Lucrările sale au fost interpretate de către ansambluri din România, Germania, Scoția, Franța sau Elveția. Palmaresului său se adaugă premii ale Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor România, decernate în anii 2017 și 2019.

 
 

NEGREA MARțIAN

1893, Vorumloc (Valea Viilor) – 1973, București

După studii de compoziție începute la Viena cu Franz Schmidt, dar întrerupte de război (când a trebuit să lupte pe frontul din Galiția ca soldat în armata austro-ungară), și-a reluat formarea la Academia de Muzică din Budapesta (cu Zoltán Kodály) și apoi din nou la Viena, absolvind la renumita Akademie für Musik und darstellende Kunst în 1921. Reîntors în Transilvania, acum parte a României, a predat armonia, contrapunctul și compoziția la Academia de Muzică din Cluj până în anul 1941, când a trecut la Conservatorul din București ca profesor de compoziție. Exprimate cu bogăție melodică, într-un stil armonic evoluat, predominant neoclasic, lucrările sale sunt adesea inspirate din frumusețile naturii și din folclor. Între ele se numără realizări majore precum impresionantul Requiem românesc, Concertul pentru orchestră, mai multe suite simfonice și cinematografice, muzică de cameră, corală și lied. În mod cert unul dintre cei mai valoroși reprezentanți ai generației sale, Negrea a contribuit substanțial la dezvoltarea școlii naționale românești moderne, atât în calitate de compozitor cât și de profesor, autor al unor competente tratate de armonie, contrapunct și forme muzicale. 

 
 

PăUTZA SABIN

n. 1943, Câlnic, Reșița

După absolvirea în anul 1965 a Conservatorului de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, a urmat specializări în compoziţie şi dirijat la Accademia Chigiana din Siena (Italia). A fost profesor de armonie, dirijat şi orchestraţie și dirijor al ansamblurilor muzicale ale Conservatorul „George Enescu” din Iași, unde a fondat corul de cameră studenţesc „Animosi“. În anul 1984 S-a stabilit în Statele Unite unde a activat ca organist şi dirijor de cor, devenind apoi prim-dirijor şi director artistic al Orchestrei simfonice din Plainfield, New Jersey. După anul 1990 dirijează frecvent şi în România, fiind invitatul tuturor orchestrelor simfonice, inclusiv al Filarmonicii „George Enescu“ şi al Orchestrei Naţionale Radio. Creația sa componistică este impresionantă, acoperind o vastă arie genuistică, de la muzica cultă până la cea de divertisment și de jazz, și a fost evidențiată prin distincţii în ţară şi în străinătate: premiul Academiei Române, premiul Uniunii Compozitorilor din România, Marele Premiu al Televiziunii Române, premiul „Rudolph Nissim” al Societății Compozitorilor din S.U.A. (1990), premiul „Martin Luther King Jr.” pentru compoziţie (1994). Cu un deosebit simț al culorii, mișcării și stilului, Păutza excelează prin varietatea și inspirația scriiturii corale, orchestrale  și concertante, semnând o serie de opusuri de referință. Opera omnia a compozitorului a fost editată în 10 volume de către Swift Music Group.

 
 

PETRACHE ANDREI

n. 1998, București

Pianist și compozitor, s-a format la Colegiul Național de Muzică „G. Enescu” din București, unde a studiat în paralel chitară, flaut și contrabas, apetența sa multidirecțională conturându-se foarte de timpuriu și în domeniul compoziției. Actualmente student la clasa de compoziție a maestrului Dan Dediu la Universitatea Națională de Muzică din București, Andrei Petrache dovedește un talent versatil și deosebit de promițător, fiind laureat a numeroase concursuri naționale si internaționale, atât în calitate de pianist cât și de compozitor. Între acestea, cele mai recente sunt Marele premiu la concursul de compoziție „Ștefan Niculescu” (București 2018), Premiul I la Concursul național de compoziție „Liviu Comes” (Cluj-Napoca 2018), Premiul I la Concursul de compoziție corală „Vox Mundi” (Timișoara, 2018).

 
 

PINTILIE BOGDAN

n. 1993, Suceava

A urmat studiile de compoziție la Universitatea Națională de Muzică din Bucureşti sub îndrumarea compozitorului Mihai Măniceanu, apoi studiile de masterat cu profesorul Dan Dediu. Actualmente este doctorand al aceleiași universități, fiind onorat în anul 2018 cu o bursă de excelență. Câteva dintre lucrările sale au fost recompensate cu premii la o serie de competiții naționale. În creația sa muzicală abordează o varietate de genuri, de la cele camerale până la lucrări de mari dimensiuni precum Concertul pentru pian (lucrarea sa de licență, deosebit de apreciată) sau baletul Moartea căprioarei (după Nicolae Labiș). 

 
 

POP ADRIAN

n. 1951, Cluj

 Provenind dintr-o familie de muzicieni (tatăl său, dirijorul Dorin Pop i-a oferit primele îndrumări muzicale), a studiat compoziţia la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj cu Sigismund Toduță și Cornel Țăranu. Ca secretar artistic şi ulterior director al Filarmonicii clujene şi al Festivalului „Toamna Muzicală Clujeană” a marcat o prezenţă activă în structurarea vieţii muzicale a oraşului. Actualmente este profesor de compoziţie la Academia de Muzică „Gh. Dima”. S-a afirmat ca unul dintre compozitorii importanţi ai generaţiei sale, cu lucrări apreciate în genurile simfonic, concertant, coral şi cameral. Stilul său componistic mizează pe o sinteză maleabilă a mijloacelor de limbaj, subordonată unei estetici a echilibrului şi a autenticităţii expresiei. Premiat la mai multe competiţii internaţionale, Adrian Pop deţine de asemenea distincţii naţionale importante – premii ale Uniunii Compozitorilor (1976, 1980, 1989, 2011, 2013) şi Premiul Academiei Române. A fost distins cu Ordinul Meritul Cultural și este Cavaler al Ordinului pentru Arte și Litere conferit de Statul Francez.

 
 

POP CIPRIAN

n. 1977, Bistrița

A studiat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca unde i-a avut ca maeştri pe Cornel Ţăranu (compoziţie), Ede Terenyi (armonie) şi Dan Voiculescu (contrapunct). Este distins cu Premiul special al UCMR la Concursul Naţional „Alexandru Zirra” (2003), Premiul UCMR pentru lucrarea simfonică Patima pământului (2004) şi Premiul al III-lea la Concursul Internaţional Reinl Stiftung din Viena pentru Simfonia de cameră (2008).

Creaţia sa cuprinde un balet, lucrări simfonice şi camerale, piese pentru pian solo, muzică de teatru şi electronică. Lucrările sale au fost programate la Festivalul Cluj Modern, Festivalul Toamna Muzicală Clujeană, Zilele Culturii Nipone, ca şi la Ateneul Român, la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, la Opera Naţională Cluj-Napoca şi la Conservatorul din Viena.

Este cadru didactic al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, unde a creat laboratorul disciplinei Tehnici de compoziţie asistată de calculator, susţinând în prezent cursul Tehnologia muzicii electronice.

 
 

POP IONICă

n. 1967, Sângeorz-Băi

Discipol al profesorului Cornel Ţăranu la clasa acestuia de compoziţie de la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj este actualmente cadru didactic universitar la disciplina teoria muzicii, doctor în stilistica muzicală. Ionică Pop înregistrează o evoluţie componistică originală, conjugată cu interesele sale în direcţia regiei de teatru muzical – specialitate căreia i s-a consacrat recent, obţinând licenţa la clasa profesoarei Anca Mihuţ la aceeaşi Academie de Muzică. Rezultanta acestei convergenţe conduce la o reuşită investigare a teatrului instrumental, ca şi la o cultivare originală a liedului, unde foloseşte frecvent propriile versuri. Are la activ numeroase compoziţii, preponderent camerale şi corale, dintre care unele au fost distinse cu premii naţionale, iar opera sa dadaiastă La Deuxième Aventure (céleste) de Monsieur Antipyrine după Tristan Tzara, prezentată într-una din edițiile Festivalului Cluj Modern, a înregistrat un remarcabil succes. Cultivă şi ipostaza de interpret (la pian sau orgă) şi pe aceea de regizor de spectacol muzical.

 
 

POP MATEI

n. 1988, Cluj

 Licențiat în dirijat și compoziție al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj și doctor în muzicologie la aceeași universitate, Matei Pop evoluează pe triplul palier al specializărilor sale. Ca dirijor invitat a condus majoritatea orchestrelor filarmonice din România, apărând în mod repetat și la pupitrul Orchestrei Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici” și al Orchestrei Simfonice Naționale a Companiei Pubice „Teleradio-Moldova” din Chișinău, Republica Moldova. Compozițiile sale orchestrale, camerale și corale au fost distinse cu numeroase premii, între care Premiul l la Concursul Internațional „De la romantici la contemporani” (Varșovia-Strasbourg-București, 2007), Premiul 1 la Secțiunea de Compoziție a Festivalului-Concurs „Lăudați pe Domnul!” (București, 2018) ș.a. Actualmente predă dirijat, analiza lucrărilor orchestrale și citirea partiturilor simfonice la Academia de Muzică „Gh. Dima”. 

 
 

POPESCU DANDE

n. 1985, Slatina

 DanDe (Dan Andrei) Popescu și-a început studiile muzicale sub îndrumarea părinților, iar liceul l-a urmat în Timișoara. A studiat apoi compoziția cu Doina Rotaru la Universitatea Națională de Muzică București, obținând ulterior și titlul doctoral sub îndrumarea regretatului Liviu Dănceanu. Creator inspirat și activ, a fost distins cu o serie de premii la concursurile naționale de compoziție „Paul Constantinescu”, „Ştefan Niculescu”, „Mihail Jora” și la Concursul naţional de creaţie corală. Lucrările sale au fost interpretate în cadrul stagiunii  Muzeului Naţional „George Enescu”, al festivalurilor Timişoara Muzicală, Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, CIMRO Days și InnerSound.

 
 

PROY GABRIELE

Viena

 Absolventă a Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, unde a studiat compoziția cu Erich Urbanner și compoziția electronica cu Dieter Kaufmann, Gabriele Proy s-a afirmat ca o valoroasă reprezentantă a generației sale de compozitori austrieci, fiind distinsă în anul 2013 cu Premiul pentru muzică al Orașului Viena. Bună cunoscătoare a limbii și culturii japoneze, întreține o susținută relație cu mediul muzical nipon, răspunzând unor comenzi importante pentru a onora Anul EU-Japonia (2005) și anul Austria-Japonia (2009). Alte proiecte de succes au fost prilejuite de solicitările din partea orașelor Marsilia – Capitală culturală europeană (2013) sau Leipzig, cu ocazia evenimentului „Eine europäische Friedensmusik” din același an. Lucrările sale au fost interpretate în multe țări ale lumii, între altele de ansambluri și artiști de remnume precum Corul Filarmonic din München, Orchestra Simfonică Radio din  Viena, Orchesta Wiener Symphoniker, Orchestra de cameră Wiener Concert-Verein, Orchestra Națională din Bielorusia, Cvartetul Aron din Viena, dirijorii Philippe Entremont, Christian Schulz, Evgheni Bușkov ș.a.

 

 
 

RîPă CONSTANTIN

n. 1938, Smulți / Galați

Personalitate multilaterală, compozitor, dirijor și pedagog, Constantin Rîpă s-a format la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, unde a desfășurat o apreciabilă carieră didactică dedicată teoriei muzicii. În anul 1969 a înființat corul Antifonia, axat pe promovarea repertoriului contemporan și de avangardă, al cărui palmares impresionant numără peste 700 de concerte și peste 250 prime audiții între care unele din creația unor mari compozitori contemporani – Iannis Xenakis, Bernd Alois Zimmermann, Ștefan Niculescu – ca și participarea la festivaluri internaționale de de profil de cel mai mare prestigiu precum Wien Modern, Festivalul „George Enescu” București sau Musique aujourd’hui – Strassbourg. Pornind de la compoziția corală, autorul și-a extins preocupările spre genuri ca liedul, cantata, muzica simfonică și vocal-simfonică, fiind distins în două rânduri cu Premiul Uniunii Compozitorilor din România (1987, 1998). Ca o recunoaștere a valorii întregii activități, i s-a conferit în anul 2008 Ordinului „Meritul Cultural” în grad de Cavaler.

 
 

ROTARU DIANA

n.1981, București

A studiat Compoziţia cu Ştefan Niculescu şi Dan Dediu la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Au urmat o specializare cu Frédéric Durieux la Conservatorul Naţional Superior de Muzică şi Dans din Paris. În cadrul mai multor cursuri de măiestrie a beneficiat de îndrumarea unor personalităţi componistice de prim rang precum Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough, Michael Jarrell, Jonathan Harvey şi Marco Stroppa. Compozitoare inventivă şi prolifică, se exprimă cu egală uşurinţă în genurile tradiţionale ca şi în ambitusul sintezelor interartistice (multimedia, teatru instrumental, integrarea coregrafiei cu muzica ş.a.).

A fost distinsă cu numeroase premii de compoziţie dintre care Premiul Internaţional George Enescu (Bucureşti, 2003 şi 2005), Premiul Irino (Tokyo, 2004) şi Premiul Prometheus-Opera Omnia (Bucureşti, 2005), ISCM-IAMIC Young Composer Award la Festivalul World Music Days (Vilnius, 2008), Premiul «George Enescu» al Academiei Române (2011).

 
 

ROTARU DIANA

n. 1981, București

A studiat Compoziţia cu Ştefan Niculescu şi Dan Dediu la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti și a urmat o specializare cu Frédéric Durieux la Conservatorul Naţional Superior de Muzică şi Dans din Paris. În cadrul mai multor cursuri de măiestrie a beneficiat de îndrumarea unor personalităţi componistice de prim rang precum Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough, Michael Jarrell, Jonathan Harvey şi Marco Stroppa. Compozitoare inventivă şi prolifică, se exprimă cu egală uşurinţă în genurile tradiţionale ca şi în ambitusul sintezelor interartistice (multimedia, teatru instrumental, integrarea coregrafiei cu muzica ş.a.). A fost distinsă cu numeroase premii de compoziţie dintre care Premiul Internaţional George Enescu (Bucureşti, 2003 şi 2005), Premiul Irino (Tokyo, 2004) şi Premiul Prometheus-Opera Omnia (Bucureşti, 2005), ISCM-IAMIC Young Composer Award la Festivalul World Music Days (Vilnius, 2008), Premiul «George Enescu» al Academiei Române (2011).

 
 

SELMECZI GYÖRGY

n. 1952, Cluj

După absolvirea Liceului de muzică din Cluj, György Selmeczi a studiat pianul şi compoziţia la Conservatorul din Bucureşti cu György Halmos şi respectiv Tiberiu Olah, apoi a lucrat la Budapesta cu Pál Kadosa şi la Paris cu Pierre Boulez. Muzician mulilateral, sclipitor în idei şi neobosit, el evoluează pe coordonatele unei mari diversităţi de activităţi, de la compoziţie la interpretare (ca dirijor sau ca pianist), de la regia de operă la managementul artistic. Autor inspirat şi versatil, a compus în toate genurile muzicale culte, dar şi în domeniul musical-ului sau muzicii de film, cu egal succes.

A fondat ansambluri muzicale – orchestra Camerata Transylvanica şi Opera de cameră din Budapesta – a condus teatre – Huszonötödik Színház şi Várszínház din Budapesta – a organizat festivaluri – Merlin şi Millenium – a condus Centrul Cultural Maghiar la Paris. Este dirijor invitat principal al Operei Maghiare din Cluj, director muzical la Szolnok Szigligeti Színház şi la Teatrul Naţional din Miskolc, este profesor la Universitatea de Teatru şi Film din Budapesta.

Pe parcursul carierei sale György Selmeczi a obţinut distincţii de seamă – Premiul „Artisjus” pentru cea mai bună interpretare de muzică contemporană, Premiul Criticii de Film din Budapesta pentru cea mai bună coloană sonoră (1983 şi 1986), Premiul Erkel (1999) şi Marele Premiu pentru orchestraţia, aranjamentul, interpretarea şi înregistrarea lucrărilor de maturitate lisztiene (2002).

 
 

SIMA ALEXANDRU

n. 1990, București

Discipol al maeștrilor Doina Rotaru şi Dan Dediu la Universitatea Națională de Muzică din București, Alexandru Sima a frecventat o serie de cursuri de măiestrie în compoziție, dar și stagii de mai lungă durată precum cel de la Universitatea Regală din Stockholm cu Karin Rehnqvist sau cel de la Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris cu Frédéric Durieux, acesta aflat în prezent în desfășurare. Este apreciat pentru compozițiile sale ce denotă o personalitate originală, inventivă și sensibilă. Printre ansamblurile şi artiştii cu care a colaborat se numără SonoMania, Daniel Kientzy, Matei Ioachimescu, Irinel Anghel, Mercury Quartet, Axel Bauni ș.a.

 
 

ȚĂRANU CORNEL

n.1934, Cluj

Discipol al maeştrilor Marţian Negrea şi Sigismund Toduţă, cu care a studiat la Conservatorul clujean, Cornel Ţăranu este unul dintre cei mai marcanţi compozitori ai şcolii clujene şi ai României. Specializarea urmată la Paris cu Nadia Boulanger şi Olivier Messiaen ca şi participările la cursurile de la Darmstadt au însemnat importante impulsuri în evoluţia sa stilistică înspre experiment şi inovaţie, orientare căreia compozitorul i-a rămas fidel de-a lungul carierei sale artistice.  Doctor în muzicologie al Conservatorului clujean, Ţăranu i-a succedat lui Toduţă la reputata clasă de compoziţie a acestei instituţii.

Creaţia sa muzicală îmbrăţişează genuri foarte diverse, de la operă şi muzică simfonică la concerte instrumentale, muzică de cameră, lied, muzică de film sau jazz. Este fondatorul ansamblului Ars Nova (1968) şi al Festivalului Cluj Modern (1995). Printre numeroasele sale distincţii se numără Ordinul Meritul Cultural, premii ale Uniunii Compozitorilor din România, Premiul Academiei Române, Premiul Cultural Naţional, International Koussevitzky Award. Este vicepreşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor şi membru al Academiei Române. A fost distins cu înaltul titlu francez de Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres.

 
 

ȚăRANU CORNEL

n. 1934, Cluj

Discipol al maeștrilor Marțian Negrea și Sigismund Toduță, cu care a studiat la Conservatorul clujean, Cornel Țăranu este unul dintre cei mai marcanți compozitori ai școlii clujene și ai României. Specializarea urmată la Paris cu Nadia Boulanger și Olivier Messiaen ca și participările la cursurile de la Darmstadt au însemnat importante impulsuri în evoluția sa stilistică înspre experiment și inovație, orientare căreia compozitorul i-a rămas fidel de-a lungul carierei sale artistice.  Doctor în muzicologie al Conservatorului clujean, Țăranu i-a succedat lui Toduță la reputata clasă de compoziție a acestei instituții.
Creația sa muzicală îmbrățișează genuri foarte diverse, de la operă și muzică simfonică la concerte instrumentale, muzică de cameră, lied, muzică de film sau jazz. Este fondatorul ansamblului Ars Nova (1968) și al Festivalului Cluj Modern (1995). Printre numeroasele sale distincții se numără Ordinul Meritul Cultural, premii ale Uniunii Compozitorilor din România, Premiul Academiei Române, Premiul Cultural Național, International Koussevitzky Award. Este vicepreședinte al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor și membru al Academiei Române. A fost distins cu înaltul titlu francez de Chevalier de l Ordre des Arts et des Lettres.

 
 

TEODOREANU NICOLAE

1962, Bucureşti – 2018, București

Format la școala de compoziție a Universității Naţionale de Muzică din Bucureşti, unde a studiat cu Aurel Stroe, Anatol Vieru şi Ştefan Niculescu, a urmat studiile doctorale și a obținut titlul de doctor la Academia de Muzică din Cluj-Napoca. A beneficiat de prestigioase burse de studii postuniversitare – bursa DAAD la Berlin, unde a studiat cu Paul-Heinz Dittrich, Dieter Schnebel şi Walter Zimmermann, şi bursa Herder la Viena, unde a studiat cu Dieter Kaufmann muzica electroacustică. Preocupările sale includ fuziunea dintre tehnicile şi gramatica muzicii savante europene şi elemente de limbaj preluat din studiul muzicilor tradiţionale. Creația sa componistică cuprinde piese camerale, vocale şi instrumentale, lucrări simfonice, electronice, o operă de cameră, un oratoriu, interpretate, publicate şi înregistrate pe CD în România, Germania, Franţa, Austria. A fost distins cu Premiul Academiei Române (2006) și cu Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (2011 şi 2014).

 
 

TERéNYI EDE

n. 1935, Târgu-Mureş

Personalitae marcantă a şcolii componistice clujene, Ede Terényi a studiat la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” devenind apoi, pentru peste cinci decade, profesor de armonie, compoziţie şi dramaturgie muzicală la aceeaşi instituţie. Opera sa vastă, incluzând peste 200 de titluri, este publicată în 30 de volume şi înregistrată pe 36 discuri compact. Este autor a numeroase eseuri, studi şi tratate, între care cel dedicat armoniei contemporane reprezintă o viziune de referinţă. Personalitate efervescentă şi multilaterală, Terényi a parcurs mai multe etape distincte în evoluţia propriului limbaj muzical, pornind de la moştenirea bartόkiană şi cea weberniană, îmbinând acest fond cu stilizări ale elementelor folclorice autohtone, grafism, neomedievalism şi neobaroc spre o esenţializare tot mai pronunţată a acestui spririt de sinteză – extins şi asupra relaţiei între muzică şi artele vizuale – Terényi fiind de asemenea autor al unui mare număr de apreciate lucrări de grafică. A fost distins cu Ordinul „Meritul Cultural” şi cu numeroase premii între care Premiul Uniunii Compozitorilor din România, Premiul Academiei Române, Premiul „Bartók-Pásztory” al Fundaţiei Bartók-Pásztory (SUA), Premiul „Erkel” şi Premiul memorial „Bartók” (Ungaria). 

 
 

TIMARU VALENTIN

n. 1940, Sibiu

 După absolvirea secţiei pedagogice a Conservatorului „Gh. Dima” din Cluj, Valentin Timaru a urmat secţia de compoziţie a Conservatorului bucureştean cu Alfred Mendelsohn şi Anatol Vieru, finalizând aceste studii din nou la Cluj, la clasa lui Sigismund Toduţă. Susţine, sub îndrumarea profesorului Romeo Ghircoiaşiu, o remarcabilă teză de doctorat cu titlul Simfonismul enescian. A fost profesor al Academiei de Muzică clujene, fiind titularul disciplinei de Forme şi analize muzicale. Autor al unui important număr de lucrări între care cinci simfonii, numeroase piese camerale, vocale şi corale, abordând şi genul concertului instrumental, al operei şi al baletului, Timaru cultivă un stil neostentativ dar intens expresiv, cel mai adesea ancorat în solul tradiţiei. Este autorul a numeroase studii şi comunicări ştiinţifice ca şi al unor lucrări ştiinţifice de sinteză, apreciate în mediul de specialitate românesc. A fost distins cu premiul Academiei Române, premii ale Uniunii Compozitorilor şi Ordinul

„Meritul Cultural”.

 
 

TODUță SIGISMUND

1908, Simeria – 1991, Cluj

Compozitor, muzicolog şi pedagog, personalitate de referinţă în cultura românească a fost discipol al lui Marţian Negrea la Conservatorul din Cluj și a urmat înalte studii de perfecţionare cu Ildebrando Pizzetti şi Alfredo Casella la Academia Santa Cecilia din Roma între 1936 şi 1938. Tot la Roma a obţinut doctoratul în muzicologie la Istituto Pontifico di Musica Sacra. A adus contribuţii de excepţie la viaţa muzicală şi academică a Clujului: secretar artistic al Filarmonicii „Ardealul” din Cluj (1945-1949), profesor și rector al Academiei de Muzică „Gh. Dima”, iniţiator al doctoratului în muzicologie în România (1971), director al Filarmonicii clujene. Ca profesor a fost un maestru inegalabil, la clasa căruia au absolvit multe generaţii de compozitori clujeni. Limbajul său operează sinteze între structura neoclasică şi neobarocă a gândirii discursive, cu o înaltă valorificare a polifoniei şi arhitecturii formale pe de o parte, şi modalismul raportat la sursele folclorului, supuse unui proces de rafinată stilizare. Creaţia sa este substanţială – cinci simfonii, două oratorii monumentale – Mioriţa şi Pe urmele lui Horea, opera Meşterul Manole, concerte instrumentale, concerte pentru orchestră de coarde, muzică de cameră, lieduri, coruri. Numeroase distincţii marchează succesul carierei sale – Premiul  “George Enescu”  (1940), Premiul de Stat (1953 şi 1955), Premii ale Uniunii Compozitorilor şi Premiul Academiei Române. 

 
 

TöRöK-GYURKó ÁRON

n. 1989, Cluj-Napoca

 A urmat studiul compoziției la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj și la Academia de Muzică „Franz Liszt” din Budapesta, lucrând succesiv cu profesorii Péter Szeghő, László Tihanyi, Adrian Pop și Cornel Țăranu. Alături de limbajul instrumental contemporan este preocupat și de posibilitățile muzicii electronice, domeniu în care s-a specializat sub îndrumarea profesorului  Adrian Borza. Actualmente urmează studiile de doctorat la Academia de Muzică clujeană sub îndrumarea maestrului Adrian Pop. Primele sale succese au constat în premiile obținute la Concursului de compoziţie „Liviu Comes” – Cluj Napoca (2010 şi 2011). Recent a participat cu succes la manifestările interdisciplinare de la Écoles d’art americaines in Fontainebleau, Music & Architecture. Stilul său componistic este caracterizat prin economie și minuțioasă exactitate, ce rezultă într-o expresie echilibrată formal, concentrată, unde sunetul și zgomotul sunt îmbinate pentru crearea unui sound contemporan.

 
 

ȚUNă SEBASTIAN

n. 1987, Arad

Licențiat în teologie la Universitatea din Arad și în compoziție la Academia de Muzică din Cluj, Sebastian Țună este preocupat de cultivarea unui stil componistic de avangardă, cu interes special în direcția spectralismului. Frecventând un număr mare de ateliere de creație și cursuri de măiestrie, a beneficiat de contacte cu o serie de compozitori între care Octavian Nemescu, Cornel Țăranu, Agustín Fernández, Lasse Thoresen, Roland Moser, Francesco Filidei, Peter Ruzicka, contacte ce i-au îmbogățit considerabil perspectiva tehnică și estetică. În prezent este bursier al Conservatorului „Giuseppe Verdi” din Milano, urmând cursuri cu Ivan Fedele, Salvatore Sciarrino, Michael Jarrell, Toshio Hosokawa și Beat Furrer. Lucrările sale au fost premiate la mai multe concursuri naționale de compoziție, fiind interpretate atât în  România cât și în străinătate – Viena, Berlin, Salzburg, Valencia, Ljubljana, Kiev, Chicago, Los Angeles, Sidney.

 
 

TüRK HANS PETER

n. 1960, Sibiu

Format inițial la Brașov sub îndrumarea primului său mentor, organistul Viktor Bickerich, a urmat studii de compoziție la Conservatorului din Cluj cu Sigismund Toduță, devenind ulterior cadru didactic al instituției academice clujene. A îmbinat preocupările sale componistice cu cele din domeniul muzicologiei (remarcabila teză de doctorat Contradominanta în creația lui W.A. Mozart, 1978, colaborarea cu maestrul său Sigismund Toduță la monumentalul studiu dedicat muzicii bachiene) și cu misiunea didactică, fiind unul din cei mai apreciați profesori de armonie și compoziție ai Academiei de Muzică „Gh. Dima”. A fost distins cu Premiul Academiei Române (1979), cu Premiul „Johann-Wenzel-Stamitz” la Esslingen (1995) şi Premiul de compoziţie al oraşului Coesfeld/Germania (1995). A fondat şi condus Academia Bach din Cluj-Napoca (1992-1999), a fost preşedinte-fondator al Fundaţiei Sigismund Toduţă din Cluj-Napoca (1991). 

 
 

VARIU DAN

n. 1983, Satu Mare

După studii de chitară clasică la Liceul de Artă din Satu Mare, urmează secţia de compoziţie a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” la clasa maestrului Hans Peter Türk. Participări la cursuri de măiestrie în compoziţie contemporană susţinute de Miklós Maros, Zigmund Krauze, Adrian Pop, ca şi la un curs de iniţiere în compoziţia de jazz cu Darius Brubeck. Alături de compoziție, desfășoară o activitate intensă ca membru al mai multor ansambluri corale – Antifonia, Cappella Transylvanica, Corul Operei Naţionale Române şi al Corului Filarmonicii „Transilvania” din Cluj, şi cadru didactic asociat al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”. Preocupările sale componistice se îndreaptă spre experimentarea unei game genuistice variate, de la coral şi cameral până la desfăşurările sonore ample, vocal-simfonice. Limbajul său tinde să utilizeze stiluri constituite (istorice, folclorice ş.a.) ca pietre de construcţie ale travaliului componistic, de aici reconstituirea minuţioasă a parametrilor şi atmosferei stilistice, jocul polistilistic sau umorul în muzică. 

 
 

VERUNELLI FRANCESCA

n. 1979, Italia

 Diplomată în compoziție și pian la Conservatorio „Luigi Cherubini” din Florența și la Accademia „Santa Cecilia” din Roma, Francesca Verunelli și-a completat orizontul urmând cursuri de compoziție și informatică muzicală la IRCAM din Paris. Consacrarea sa internațională a fost marcată de premiul „Leul de Argint” obținut la Bienala de la Venezia în 2010, urmat de o altă distincție prestigioasă, Premiul pentru artă al Fundației Mentor din Lucerna. Creațiile sale se caracterizează prin sensibilitate și o poetică adesea insolită și se adresează atât unor distribuții timbrale tradiționale – compoziții orchestrale, corale, cvartete de coarde sau alte ansambluri – cât și îmbinării dintre insturmente și mediul electronic. A primit comenzi din partea unor instituții muzicale și festivaluri importante precum IRCAM, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Bienala din Veneția, Orchestra Radio France, Milano Musica, Festivalul din Aix-en-Provence, Donaueschinger MusikTage, Filarmonica din Luxembourg, Klangforum Wien. A fost compositor rezident la Ircam, la Casa de Velasquez (Madrid – 2015/2016) și la Villa Médicis (Académie de France à Rome – 2016/17).

 
 

VLAD ROMAN

n. 1982, București

 După studii de compoziție la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, s-a afirmat ca un creator original în domeniul muzicii de divertisment și a genului de musical, dobândind o serie de succese și premii internaționale. În anul 2011 a obținut titlul academic de doctor in muzică al UNMB, urmând apoi studii de cercetare post-doctorale în cadrul proiectului MIDAS (Music Institute for Doctoral Advanced Studies) la aceeaşi Universitate, unde în prezent funcționează ca cercetător la Centrul de Muzică Electroacustică şi Multimedia. Membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România şi al altor organizaţii profesionale, pianist specializat în muzica contemporană, Roman Vlad este preocupat în prezent în special de cultivarea genurilor cameral și electronic, dezvoltând un limbaj contemporan flexibil și expresiv, ce integrează unor structuri melodico-armonice și formale atent construite multiple ipostaze ale improvizației controlate. Lucrările sale se bucură de succes, fiind interpretate în concerte și festivaluri în ţară
şi peste hotare.

 
 

VLAD ULPIU

n. 1945, Zărnești

A studiat compoziţia la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti cu Anatol Vieru şi a urmat cursuri de perfecţionare la Academia „Santa Cecilia” din Roma cu Virgilio Mortari. A activat ca cercetător în domeniul folclorului la Institutul de Etnografie şi Folclor Bucureşti, apoi ca redactor şi ulterior director al Editurii Muzicale. A fost profesor universitar la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti şi este actualmente vicepreşedinte al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Autor a numeroase lucrări camerale, simfonice şi vocal-simfonice. Ulpiu Vlad cultivă o sonoritate rafinată, o poetică adesea onirică şi o scriitură ce mizează pe îmbinarea originală a gradelor de libertate-constrângere acordate interpreţilor. Lucrările sale, interpretate frecvent în ţară şi peste hotare, au fost tipărite de Editura Muzicală – Bucureşti, Carciofoli Verlaghaus – Zürich, Musikproduktion Höflich München şi imprimate la Electrecord, Pro Viva, Sonoton Musikverlag-Musikproduktion din München şi altele. Este distins cu Premiul al Academiei Române (1985) şi Premiul U.C.M.R. (1990, 1995, 2000, 2003, 2006, 2009) şi decorat cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Ofiţer (1994).

 
 

VOICULESCU DAN

1940, Saschiz – 2009, București

Discipol al maestrului Sigismund Toduță, cu care a studiat compoziția la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, Dan Voiculescu a beneficiat de ulterioare stagii de specializare la Veneția cu Virgilio Mortari  și la Köln  cu Karlheinz Stockhausen. A obținut titlul de doctor în muzică la Academia de Muzică din Cluj cu teza Aspecte ale polifoniei secolului XX (o lucrare de referință a domeniului) și a fost redactor-editor al publicației Lucrări de muzicologie a aceleiași instituții, unde a fost și profesor, parcurgând toate treptele carierei universitare. A fost președinte al Fundației Sigismund Toduță din Cluj, iar după anul 2000 a predat la Universitatea Națională de Muzică din București. Activitatea sa componistică cu un registru bogat de preocupări, de la muzica simfonică și corală la genurile camerale și originalele lucrări dedicate didacticii muzicale, a fost recunoscută prin atribuirea în mai multe rânduri a Premiului Uniunii Compozitorilor, la care se adaugă Ordinul „Meritul Cultural” (1972), Premiul Academiei Române (1984) și Premiul „Eminescu” (1989).

 
 

WAGNER WOLFRAM

n. 1962, Viena

 A studiat compoziţia la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena cu Erich Urbanner şi Francis Burt, la Guildhall School of Music and Drama din Londra cu Robert Saxton şi la Musikhochschule Frankfurt cu Hans Zender. Actualmente este profesor de compoziţie la Universitatea de Muzică din Viena şi colaborator al Conservatoarelor din Paris, Amsterdam şi Greensboro (SUA). Creaţia sa include trei opere, un balet, trei oratorii, numeroase lucrări orchestrale, camerale, corale și vocale, şi a fost interpretată de către ansambluri sau solişti de prestigiu între care Neue Oper Wien, Rundfunk Symphonie-Orchester Wien, Residentie Orchestra din Haga, Haydn-Trio din Viena, Ernst Kovacić, Milan Turković ş.a. Este deţinător al prestigiosului premiu de compoziţie „Anton Bruckner” decernat de oraşul Linz, al premiului AKM Austria şi al Premiului de excelenţă al Landului Niederösterreich. 

 
 

WIDMANN JöRG

n. 1973, München

 Clarinetist, compozitor și dirijor de talie internațională, s-a format ca instrumentist la Hochschule für Musik din München și apoi la Juilliard School din New York. Studiul compoziției, început la vârsta de 11 ani, a continuat cu mai mulți maeștri de renume – Wilfried Hiller, Hans Werner Henze, Heiner Goebbels și Wolfgang Rihm. Carierea sa interpretativă de excepție desfășurată pe scenele cele mai căutate ale lumii muzicale și în compania unor artiști de mare faimă precum Daniel Barenboim, Tabea Zimmermann, Heinz Holliger, András Schiff, Gidon Kremer ș.a. se îmbină cu o susținută activitate de creație. Opusurile sale îmbrățișează un spectru larg, de la muzica de cameră la cea simfonică și de operă. Premii prestigioase marchează succesul creației sale – premiul „Elise L. Stoeger” al Societății Lincon Center – New York, Premiul „Paul Hindemith”, Premiul „Arnold Schönberg” al Fundației Schonberg din Viena, Premiul de compoziție „Claudio Abbado” oferit de Berliner Philharmoniker Academy. A fost composer and artist-in-residence la Salzburg Festival, Lucerne Festival, Filarmonica din Köln, Wien Konzerthaus, Cleveland Orchestra.